به نام خدا
بدینوسیله، متن کامل برنامه ی کاری ارائه شده به مجلس توسط جناب آقای نوید رشیدیان، وزیر پیشنهادی فرهنگ، آموزش و ارتباطات 102، منتشر میگردد؛ این برنامه پیش از این توسط رئیس مجلس به اعضای کمیسیون فرهنگی - اجتماعی ارسال شده است.
* متن کامل این برنامه با هشت عنوان اصلی (بازمهندسی نظام آموزشی کشور، نیروی انسانی در آموزش، آموزش اجباری، آموزش عالی، تولیدات فرهنگی - هنری، انجمن های فرهنگی هنری، بخش خصوصی و فناوری اطلاعات و ارتباطات) در ادامه ی مطلب.
نقد برنامه ی وزیر پیشنهادی توسط آقای محتسبی و پاسخ های نوید رشیدیان به آنها، در نظرات همین پست.
بسمه تعالی
اول – بازمهندسی نظام آموزشی کشور
1.1- استفاده از تمامی پتانسیل کشور در امر آموزش و عدم اکتفا به مدرسه به عنوان تنها محل آموزش.
1.2- بازمهندسی نظام مدارس استعدادهای درخشان به منظور حل مشکلاتی از قبیل تعدد.
1.3- فدرالیزه نمودن نظام آموزشی.
دوم – نیروی انسانی در آموزش
2.1- ارتقاء نظام تربیت معلم با رویکرد تربیت معلمان به عنوان جهتدهندگان به کلاس و نه آموزشدهندگان.
2.2- توجه به هردو مسئله محتوای تدریس و روش تدریس در تربیت معلمان.
سه – آموزش اجباری
3.1- بررسی دوباره تغییر به نظام 3-3-6.
3.2- کاهش دروس غیرکاربردی و افزایش دروس کاربردی به علت ورود بسیاری از افراد به بازار کار پس از پایان دوره آموزش اجباری.
3.3- ایجاد سیستمهای هدایت افراد به سمت علاقهها و استعدادها جهت وجود نخبگان در تمامی رشتهها.
3.4- ایجاد نظام انتخاب اولویت دروس در متوسطه دوره دوم با توجه به نظام سوق به سمت علاقهها و استعدادها.
3.5- برگزاری المپیادهای کشوری فلسفه، جغرافیا، زبانشناسی، علوم کودکان، زمینشناسی و دیگر المپیادهای جهانی که بعداً اضافه شوند.
چهار – آموزش عالی
4.1- ایجاد نظام جدید انتخاب دانشجو با توجه به موثق نبودن آزمون چندساعتهی کنکور.
4.2- کاربردیتر کردن دروس.
4.3- بهروزنمودن محتوای تدریسی مخصوصاً در رشتههای مهندسی.
4.4- آشنا نمودن اساتید دانشگاه با روشهای نوین آموزشی.
پنج – تولیدات فرهنگی – هنری
5.1- حمایت از تولیدکنندگان محصولات فرهنگی با اجرای دقیق قانون حمایت از مؤلفان و مصنفان و هنرمندان و همچنین تلاش برای عضویت در کنوانسیون برن و همچنین دیگر کنوانسیونهای مشابه.
5.2- حمایت از تولیدات فرهنگی – هنری دانشآموزی.
شش – انجمنهای فرهنگی – هنر
6.1- تسهیل ایجاد انجمنهای فرهنگی و حمایت از آنها.
هفت – بخش خصوصی
7.1- کاهش نقش بخش خصوصی در مدارس.
7.2- جلب بخش خصوصی برای سرمایهگذاری در تولیدات فرهنگی – هنری.
7.3- محولنمودن امر برگزاری جشنوارههای فرهنگی – هنری به بخش خصوصی.
هشت – فناوری اطلاعات و ارتباطات
8.1- افزایش آموزش از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات با حمایت از بخش خصوصی در راهاندازی تارنماهای آموزشی مفید.
8.2- تشویق دانشگاهها به نشر ویدیوی کلاسهایشان در فضای مجازی.
8.3- افزایش کیفیت ارتباطات.
۹۴/۰۲/۰۴