نکات آزمون اجتماعی 18 خرداد
به نام خدا
سلام به همه ی رفقای عزیز!کم کم ماجرای امتحان های ترم دوم هم داره تموم میشه و یکی از آخرین آزمون هایی که باقی مونده، آزمون اجتماعیای فرداست. بیشترین چیزی که الآن مفید به نظر میرسه ، چندتا نکته درباره ی آزمون و احیاناً پاسخ به برخی سوالات درسی-ه.
منابع آزمون، همانطور که قبل از این گفته بودم، هر سه جزوه ی سرشاخ + جزوه ی جمعیت شناسی + چهار درس سیزدهم تا شانزدهم کتاب درسی است؛ فردا هر متن و محتوایی دوست داشتید میتونید سر جلسه ی امتحان با خودتون ببرید؛ توصیه میکنم که سرشاخ ها رو لا اقل همراه داشته باشید.
تعداد سوال های این آزمون (به نسبت آزمون قبلی) خیلی کمتر-ه(4 سوال بدون احتساب امتیازی) و زمانش 90 دقیقه است؛ یکی از سوال ها متن-ش به نسبت طولانی-ه ولی به همون اندازه بهش وقت اختصاص دادیم تا جای نگرانی نباشه؛ پس لطفا متن همه ی سوالات خوانده بشود.
مهم ترین چیزی که توی امتحان باید حواستون بهش جمع باشه اینه که توی سوال ها باید هر چیزی که ادعا میکنید با توضیح و دلیل قانع کننده، اثبات کنید و این کار احتمالا در جوابهای یک و دو کلمه ممکن نیست؛ هر چه پاسخ شما به این تعداد سوالهای کم، قانع کننده تر باشه و بر شواهد و مدارک عینی و علمی متکی باشه، بهتره؛ بعضی از سوال های آزمون، جواب مشخص و ثابتی ندارند و ممکنه ی زاویه ی دید شما به اون سوال، روی پاسخی که میدید تاثیر بذاره و این توی درس ما خیلی نباید تعجب آور باشه؛ پس به جای اونکه سعی کنید پاسخ هاتون رو به معلم اجتماعی-تون نزدیک کنید و یا حتی به جزوه ها و آن چیزی که به گوش-تون خورده، تلاش کنید برای پاسخ های خودتون و نظر شخصی خودتون، دلیل محکمی پیدا کنید که قانع کننده باشه و به راحتی نشه اون رو رد کرد؛ پاسخ کلیشه ای و کتابی، هیچ دردی از جامعه دوا نمیکنه پس باید دنبال جواب های جدید گشت و این حتما یک اتفاق خوب به حساب میاد.
برای هر سوال، زمان پیشنهادی نوشته شده که لطفا مطابق همون به سوالات پاسخ بدید؛ بیشتر یا کمتر از اون، برای هر سوال وقت نذارید؛ یه سوال امتیازی هم دارید که تا روز جمعه میتونید بهش پاسخ بدید؛ البته اگر فردا وقت آوردید و توی برگه ی امتحان جواب بدید، بهتر-ه.
* عذر خواهی میکنم که به دلیل تقارن امتحان ریاضی بنده در دانشگاه با امتحان اجتماعی شما در مدرسه، نمیتونم سر جلسه ی امتحان حاضر بشم. تلاش ما بر این بوده که متن سوالات به قدری واضح باشد که نیازی به پرسیدن پیدا نکنید؛ برای اون سوالی که متن زیادی داره باید تا آخر متن، منتظر پرسش اصلی بمونید.
** تا پایان امشب اگر سوالی بود، بپرسید که اگر بلد بودم، جواب خواهم داد.
در جست و جوی حق و حقیقت....
میرسعیدی
+ دانلود سرشاخ ها و تعدادی نکته درباره ی آزمون اجتماعی(که قبلا نوشته بودم) در ادامه ی مطلب.
مسئول
محترم وبلاگ! لطفا متن این پُست رو تغییر ندهید؛ هیچ تغییری؛ رویه، مثل
قبل نباشد لطفا. حداقل هماهنگ کنید تغییرات رو. (راه دیگه ای نبود! چون
مسئول واقعا معلوم نیست و هر کسی به میل خودش یه تغییری ایجاد میکنه یهو تو مطالب.)
جهت آینده نگری و برنامه ریزی برای آزمون اجتماعی (که در روز اول کارآزمون برگزار خواهد شد.) و به دلیل درخواست تعدادی از رفقا، وظیفه دیدم که فایل های سه تا سرشاخ را روی وبلاگ قرار بدم :
علاوه بر این، تعدادی نکته درباره ی آزمون اجتماعی (که در ادامه ذکر خواهد شد.) آخرین مطلبی است که تا شب آزمون درباره ی آزمون اجتماعی در وبلاگ خواهید دید :
- در این چند روز، اگر فرصتی فراهم شد و فراغتی دست داد، لطفا هوای سرشاخ ها رو داشته باشید؛ رفقا! صد و چند صفحه سرشاخ، مطلبی نیست که بتوانید تمام آن را در شب آزمون اجتماعی، مطالعه کنید و علاوه بر آن بتوانید با استفاده از اطلاعات آن به سوالات آزمون پاسخ دهید. (از ما گفتن بود.) بیخیالی و نداشتن برنامه ریزی و بی توجهی به آینده، تنها عواملی هستند که میتوانند مانع از گرفتن توصیف عالی از آزمون اجتماعی ترم دوم شما بشوند و لا غیر.
- در میان سه سرشاخ، لطفا توجه و دقت بیشتری در مطالعه ی سرشاخ دوم و سوم به خرج دهید؛ خصوصا سرشاخ دوم؛ این سرشاخ به دلیل خصلت انتزاعی تری که دارد، نیازمند دقت و تمرکز بیشتری است؛ در سرشاخ دوم به صورت اجمالی باید معیار تشخیص رفتار درست و غلط در نظر هر پنج نفر را(بنتینیو؛ میله میرزا؛ ایماریوس؛ جان الدوله و آریس الممالک) بدانید و بتوانید آن معیار را بر موقعیت های اخلاقی و اجتماعی متفاوت از مثال های سرشاخ، تطبیق دهید؛ سرشاخ سوم هم که معلوم است!
- علاوه بر این، برای پاسخ به سوالات آزمون، مطالعه ی جزوه ی کم حجم جمعیت شناسی (با محوریت نمودار گذار جمعیت) [اینجا] و مطالعه ی درس های آسان و کم حجم سیزدهم تا شانزدهم کتاب درسی، مورد نیاز است. ناگه وازای جمعیت، در سنجش دانش جمعیت شناختی شما، حتما و قطعا، بسیار راهگشاست.
- در این چند روز، اگر سوالی از منابع آزمون یا چگونگی آن بود به صورت 24/7 در خدمتیم.
- در آخر :
به هیچ عنوان نگران آزمون کتبی اجتماعی نباشید؛ تمام تلاش معلم هاتون این بوده که با افزایش تاثیر تلاش شما در کارآزمون و تبدیل پارامترهای آن به نمرات توصیفی، از سطح دشواری آزمون کتبی کم کنند؛ نتیجه ی این تلاش، نصف شدن حجم آزمون ترم دوم نسبت به آزمون ترم اول اجتماعی و در عین حال، تغییر نکردن زمان پاسخگویی به آن است؛ به هر حال امیدوارم با مطالعه ی سرشاخ ها + چهار درس کتاب + جزوه ی جمعیت شناسی بتونید به راحتی، بهترین توصیف رو توی یکی از آخرین آزمون های این ترم به دست بیارید. همه ی اینها البته به معنای آن نیست که برنامه ریزی و آینده نگری رو فراموش کنید.
با آرزوی موفقیت های پی در پی
میرسعیدی