به نام « خدای خردبخش ِ بــِخردنواز »*...
سلام به همهی دوره شیشیهای عزیز؛
چندان به میل و خوشی نیست احتمالا این چند خطی که باید بنویسم برای تنویر! افکار عمومی؛ گمانم بر آن بود که اولین نوشتهام برای درس اجتماعی بنا بر آرای قاطبهی 101یها و 102یها، سرشاخ3 (حکومت و سیاست) خواهد بود ولی چه کنم که واصل شد امروز، منابع دومین آزمون پیشرفت تحصیلی و به تبع آن افتان و خیزان شدن فک از موضع دهان! بیست درس ابتدایی کتاب مطالعات اجتماعی، «جامهای بود که بر قامت ما دوخته شد.»* و حالا ماییم و این قامتی که باید به هر ضرب و زوری شده، جامهی بیست وجبی کتاب درسی را در پستوی خانه و ایام عید، مدام به تن کند. خودتان ملاحظه بفرمایید به رأی العین، بخشنامهاش را :
هیچ چیزی قرار نیست تغییر کند مگر آنکه باید در این یک ماهی که وقت هست، روزی 0/7 درس! از کتاب لذیذهی اجتماعی بخوانید تا لمعات و اشّعات زوایای ذهنتان را جایگیر کنید از علوم محضهی ثقیلهی کتاب مذکوری که ماوقعش را میدانید و گفتهایم در کلاس از ویژگیهایش و دیگر به جهت رعایت اختصار تکرار نمیکنیم. (در این مورد 103 بیشتر در جریان است!)
آزمون پیشرفت تحصیلی برایمان اهمیت دارد(؟!) پس برایش به مقداری که صلاح میدانیم وقت خواهیم گذاشت؛ پیش از ختم کلام چند نکته بگویم و خلاص :
1- چرا باید تا درس بیستم کتاب بخوانیم و نه مثلا تا درس 5 اجتماعی، تا درس 6 جغرافی و تا درس شمارهی مجهول تاریخ؟ چون که در آموزش و پرورش، کتاب مطالعات اجتماعی مثل کتاب فارسی و قرآن و غیره، یک کتاب به هم پیوسته دیده میشود که یک معلم از درس اول آن شروع میکند و تا پایان، به نوبت روخوانی خواهد کرد و حل تمارین و غیره؛ یعنی چی؟ یعنی اینکه باید هشت درس اول کتاب تا آخر آبان(بخش اجتماعی)، هشت درس دوم کتاب تا آخر بهمن (بخش جغرافی) و هشت درس سوم کتاب تا اواسط اردیبهشت(بخش تاریخ) به نوبت و ترتیب تدریس شود؛ یعنی شما در این حالت، تا اسفند نباید چیزی از تاریخ بخوانید و از آبان به بعد هم از اجتماعی چیز تازه ای یاد نخواهید گرفت فلذا اگر محاسبه کنید، به این نتیجه خواهید رسید که تا آخر اسفند باید تا درس بیستم میخواندید و پیشرفت تحصیلی میکردید(واقعا؟!) و بیست و چهارم هم قضیهاش از اینجا آمده.
2- حالا چیکار کنیم؟ به نظر میرسد که در کنار اتنوگرافی و سرشاخ و غیره، باید کتاب هم خوانده شود در این ایام؛(خو به من چه؟!!!) کمکی که از دست بنده بر میآید آن است که روزی دو درس از شانزده درس اجتماعی و جغرافی را به صورت خلاصه شده در وبلاگ دوره پُست کنم تا آن چندتا درسی هم که قرار بود بعد از عید بخوانیم، پوشش داده شود؛ پس در این چند روز و تا بیست و چهارم به وبلاگ سر بزنید (حتی در هند و سریلانکا و جنوب فرانکفورت و شمال قاهره؛ از طریق شبکهی «خداپدرش را بیامرزد» جهانی وب!)؛ امیدوارم که این خلاصهها اولا به درد درسهایی بخورد که خواندهایم (الکی مثلا ما خیلی از روی کتاب درس میخونیم!) و در ثانی به درد درسهایی بخورد که قرار بود بخوانیم و در ثالث به درد درسهایی بخورد که میخواستیم به عنوان مواد اولیهی چهارشنبه سوری ازشان استفاده کنیم.(در این مورد هر سه تا کلاس در جریان هستند!)
3- میشود بیخیال آزمون پیشرفت تحصیلی شویم؟ نه.
4- دیگه چه خبر؟ هیچی دیگه؛ اگر سوال و مطلب غیر قابل انتشار احتمالیای هم راجع به این اتفاق کاملا مترقبه داشتید که نمیشد در قالب کامنت بیان کنید، میتونید ایمیل بزنید!
5- از همهی دوره شیشیهای متمایل! تقاضا میشود طی ایمیلی برای کمک کردن در امر خلاصهسازی دروس فخیمه، آمادگی خود را اعلام کنند: sm.mirsaeidi با پسوند @gmail.com !
آنهایی که به وبلاگ سرنمیزنند هم خبر کنید لطفا.
<احتمالا پستهای خلاصه، به جهت شلوغ نکردن بیخودی صفحهی اول وبلاگ، برود در صفحهی مخصوصی که برای اینکار تعبیه میشود و تنها اطلاعیهی آن طی پست ثابتی که به روز میشود، در صفحهی اول قرار بگیرد.
* از حکیم الیاس ابن یوسف نظامی، در تحمیدیهی «خردنامه».
* با دخل و تصرف؛ از جناب شمسالدین حافظ شیرازی.
پ.ن: اینکه چقدر برای این ماجرا وقت بذارید رو خودتون تعیین میکنید و بنده در این جریان هیچ نقشی نخواهم داشت و خودم رو در این امر محق یا شایسته نمیدونم؛ اگر هیچ اهمیتی برایتان ندارد که هیچ؛ اگر هم اهمیتی دارد باز هم به خودتون مربوطه و ما فقط میتونیم یه خرد کمک کنیم به این ماجرا؛ حله؟
با آرزوی آنکه اگر تصمیمگیر شدید، به خط اول این پُست عنایت بیشتری داشته باشید...
در جستجوی حق و حقیقت...
میرسعیدی
۹۳/۱۲/۲۶